ریدایرکت 301 چیست و چه زمانی باید از آن استفاده کنید؟

تغییر مسیر یا ریدایرکت چیست؟

اگر شما یک وب سایت را از یک URL به آدرس دیگر منتقل کنید ، باید اقدامات لازم را برای اطمینان از انتقال بازدید کنندگان خود به مکان مناسب انجام دهید. در دنیای فناوری این کار ریدایرکت خوانده می شود.

در این مقاله که به طور اختصاصی توسط تیم سامیاوب ترجمه شده است قصد داریم جزئیات ریدایرکت 301 و اینکه اصولا چرا وب سایت ها از ریدایرکت استفاده میکنند و همچنین تفاوت آنها با سایر ریدایرکت‌ها را بررسی کنیم.

ریدایرکت 301 چیست؟

ریدایرکت 301 یک تغییر مسیر دائمی از یک URL به آدرس دیگر است. 301 ریدایرکت، بازدید کنندگان مستقیم سایت که آدرس سایت را در در مرورگر خود تایپ کرد‌‌ه‌اند و یا بازدید کنندگانی که از طریق موتورهای جستجو وارد سایت شده‌اند را به یک آدرس اینترنتی متفاوت از محلی که انتخاب کرده‌اند یا از صفحه نتایج موتور جستجو انتخاب شده‌اند، منتقل می‌کند.

ری‌دایرکت 301 برای حفظ قدرت دامنه‌ی وب سایت و رتبه بندی جستجو (یا به عبارتی سئو) در هنگام تغییر URL سایت، اهمیت دارد. این کار به راحتی بازدید کنندگان و موتورهای جستجو را به یک آدرس اینترنتی متفاوت از آدرس اولیه که درخواست می کنند، هدایت میکند، بدون آنکه URL دیگری را تایپ کنند.

با سه مثال عملی این موضوع را به شما عزیزان توضیح خواهیم داد.
سناریوی اول: در زیر دو URL مختلف وجود دارد که هر دوی آنها شما را به سایت سامیا وب منتقل می کنند. این کار با استفاده از ریدایرکت 301 انجام میگردد. به این ترتیب ، هنگامی که افراد با استفاده از هر URL به وبسایت سامیاوب با آدرس  https://samiaweb.net وارد شوند ، ترافیک سایت به طور خودکار به آدرس samiaweb.net هدایت می‌شود.

  1. SamiaWeb.net
  2. https://SamiaWeb.net

دلایل استفاده از ریدایرکت 301:

مواردی که صاحبان سایت‌ها می توانند در سایت‌ها از ریدایرکت 301 استفاده کنند عبارتند از:

  • برای پیوستن به کنوانسیون های وب مشترک با امنیت بالا نظیر https یا برای به حداکثر رساندن اعتبار یک دامنه (این همان وضعیتی است که در بالا بیان کردیم).
  • تغییر مجدد یا تغییر نام وب سایت با URL متفاوت
  • هدایت ترافیک به وب سایت از سایر آدرسهای اینترنتی متعلق به همان سازمان       

در سناریوی دوم ، هنگامی که یک برند تصمیم به تغییر نام شرکت یا نام وب سایت خود را میگیرد ، یک ریدایرکت 301 برای حفظ قدرت و اعتبار لینک‌های ورودی به URL اصلی در دامنه جدید ، ضروری است. به علاوه در این مثال ریدایرکت 301 دقیقاً آنچه که به معنای تغییر مسیر است انجام میشود؛ ارسال بازدیدکنندگان وب سایت به یک آدرس دیگر، برای به دست آوردن آنچه نیاز دارند.

در سناریوی سوم ، سازمان‌ ها گاهی اوقات دامنه هایی را خریداری می کنند که از لحاظ نام یا موضوع مشابه با برندشان باشند تا ترافیک جستجوی بیشتری به وب سایت خود وارد کنند. جهت اطمینان از اینکه دامنه اصلی این برند اعتبار جستجوی خود را در این فرآیند حفظ می کند ، استفاده از ریدایرکت 301 ضروری است.

تفاوت بین ریدایرکتهای دائمی و سایر ریدایرکتها چیست؟

به طور کلی ، یک ریدایرکت دائمی 301 برای بهینه سازی موتور جستجو (SEO) بهتر از یک ریدایرکت موقت است زیرا پیوندهای ورودی از دامنه اصلی سایت را به آدرس جدید منتقل می کنند ، این کار به وب سایت کمک می کند تا رتبه های جستجو (Search Rank) خود را حفظ کند و از هرگونه افت در ترافیک وبسایت جلوگیری کند .

موارد اندکی وجود دارد که یک ریدایرکت 302 (که به‌صورت موقت است) نسبت به یک ریدایرکت دائمی 301 برتری داشته باشد. به‌عنوان مثال: مواردی که باید محتوای وب سایت به طور موقت منتقل شود ، مانند زمانی که یک سایت تحت تعمیر و نگهداری قرار دارد و بازدید کنندگان برای ورود به سایت باید به یک دامنه دیگر هدایت شوند بهتر است که از ری‌دایرکت 302 استفاده شود.

راه های جلوگیری از بروز خطا در ریدایرکت 301:

اکنون که اهمیت ریدایرکت 301 را درک کردید ، اشتباهاتی که می تواند تأثیر منفی بر سئوی سایت شما بگذارند را بررسی میکنیم و راه های جلوگیری از بروز آنها را معرفی میکنیم.

  • یک ریدایرکت 301 بین نسخه های http:// و http://www در دامنه های خود تنظیم کنید.

ریدایرکتهای 301 قدرت پیوندهای ورودی از یک URL به آدرس دیگر را نشان می دهند. شاید دور از انتظار باشد اما آدرس های https://SamiaWeb.net و SamiaWeb.net دو URL متفاوت هستند. اطمینان حاصل کنید که جهت بهبود نتایج موتور های جستجو ، 301 ریدایرکت را از تمام دامنه های برند خود تنظیم کرده اید.

  • بدون تنظیم اولین ریدایرکت 301 به یک دامنه جدید حرکت نکنید.

چندین سال قبل ما بدون تنظیم یک ریدایرکت 301، دامنه جدیدی را خریداری کردیم ، و رتبه‌ی سایت جدید بعداز مدتی در جستجوگر کاهش یافت زیرا جسنجوگرها این دامنه را به عنوان یک سایت جدید در نظر میگرفتند. حتماً قبل از انتقال محتوای وب سایت خود ، ریدایرکت 301 را تنظیم کنید تا رتبه‌ی سایت شما در موتور های جستجو در این روند از بین نرود.

  • تقریباً در همه موارد ، یک ریدایرکت دائمی 301 را به جای یک ریدایرکت موقت 302 تنظیم کنید (به جز مواردی که برای به روزرسانی و یا تعمیر وب سایت، سایت خود را به طور موقت به آدرس جدید منتقل کرده اید) ، که این کار ممکن است به‌صورت پیش فرض در نرم افزار مدیریت وب سایت شما باشد.
  • ریدایرکت ها را به لینکهای داخلی قدیمی در وب سایت خود هم تنظیم کنید.

اگر ریدایرکت هایی را از لینک های داخلی قدیمی در وب سایت خود تنظیم نکردید (مانند پیوندهایی که به مطالب داخلی سایت شما در مطالب سایت وجود دارد) ، یک تجربه کاربری بد را برای بازدید کنندگان سایت ایجاد می کنید. پیوندها پیوند داخلی قدیمی سرانجام به دامنه جدید می رسد ، اما ممکن است چند ثانیه طول بکشد یا در این بین صفحه سفید نشان داده شود که میتواند تجربه‌ی بدی را برای کاربران ایجاد کند.

خبر خوب این است که با کمک تیم سئوی سامیا وب میتوانید بهینه سازی وب سایت خود را به اصولی‌ترین شکل ممکن انجام دهید و با خیال آسوده تمام ریدایرکت های مورد نیاز وبسایت خود را به درستی تنظیم کنید. برای بهبود رتبه‌ی وب سایت خود میتوانید با ما در ارتباط باشید.

منبع

محمدرضا مهدوی

محمدرضا مهدوی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا