اگر تاکنون با پروژه‌های سئوی مختلف سر و کار داشته‌اید یا حتی بخواهید برای سایت خودتان عملیات سئو را انجام دهید، نیاز است که نگاهی دقیق به آپدیت‌های گوگل داشته باشید. قبل‌تر در مقاله‌ای به توضیح و معرفی در مورد سئو پرداخته بودیم که می‌توانید در اینجا بخوانید. در این مقاله که به طور اختصاصی برای سایت سامیاوب آماده شده است، به روند سئو در سال ۲۰۱۹ می‌پردازیم.

سئو در سال ۲۰۱۸:

در سال ۲۰۱۸ تغییرات گوگل شامل به روزرسانی الگوریتم‌های جستجو، تاکید رو به رشد بر روی داده‌های ساختار یافته و تغییرات در کنسول جستجو بود. همچنین تغییری در تمرکز از آنچه که صاحبان سایت‌ها می‌خواهند به آنچه که کاربران نیاز دارند، به وجود آمد. ارائه‌ی ایندکس برپایه‌ی موبایل از سمت گوگل نشان داد این شرکت چه واکنشی نسبت به تأثیر تکنولوژی روی رفتارهای انسان‌ها نشان می‌دهد. طبیعی است که هرچه مردم زمان بیشتری را با دستگاه‌های تلفن همراه خود بگذرانند، توجه بیشتری به محتوای پویا و مناسب موبایل نشان داده می‌شود. «مارک‌آپ قابل صحبت» گوگل مشخص می‌کند که برنامه‌ی آینده‌ی این شرکت برای صنعت جستجو و هوش مصنوعی چیست. محبوبیت رو به رشد دستیاران صوتی و جایگاه جدید آن‌ها در خانه‌های هوشمند باعث شده که پیشرفت‌های موتورهای جستجو به این سمت حرکت کند.

سئو در سال ۲۰۱۹:

در سال ۲۰۱۹، بهینه‌سازی محتوا همچنان اهمیت خواهد داشت. از داده‌های ساختاری گرفته تا بهینه‌سازی صفحه‌ای، رقابت برای قرار گرفتن در رتبه‌های بالا به این بستگی دارد که کدام شرکت بتواند با استانداردهای جدید گوگل خودش را هماهنگ کند. در سال ۲۰۱۹ جامعه‌ی سئو نیازمند پیدا کردن درک بهتری از نحوه تعامل مردم به صورت آنلاین برای ایجاد محتوای معنادار است؛ این موضوع باعث می‌شود تجربه‌ی کاربری افراد بهبود پیدا کند و در نتیجه، آن سایت بهتر دیده شود.

در این سال باید به این موارد اهمیت بیشتری بدهید:

  • موبایل
  • داده‌های ساختاریافته
  • دسترسی

اهمیت موبایل در سئو:

طبق تحقیقات Pew Research Center، از هر آمریکایی بزرگسال یک نفر از طریق موبایل به اینترنت متصل می‌شود. در آخرین گزارش از We Are Social گوشی‌های تلفن همراه ۵۰ درصد از سهم ترافیک وب را در سطح جهانی در اختیار دارند. رشد صنعت تلفن همراه از دید گوگل پنهان نمانده است. این شرکت در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸ ایندکس کردن موبایل‌محور را بعد از یک سال و نیم آزمایش عرضه کرد.

این حرکت نشان می‌دهد که گوگل از نسخه‌ی موبایل صفحه شما برای کراول کردن، ایندکس و رتبه بندی استفاده می‌کند. در حالی که این به روزرسانی به تنهایی هیچ مزیتی را برای رده‌بندی فراهم نمی‌کند، SEO در ۲۰۱۹ به طور حتم تاکید بیشتری بر بهینه‌سازی صفحات برای کراولرهای موبایل خواهد داشت. سایت‌هایی که دو نسخه از محتوا ارایه می‌کنند، اگر نسخه‌ی موبایلشان به درستی کار نکند اثر منفی‌ای روی SERPشان می‌بینند. (SERP مخفف Search Engine Results Pages است.) برای بازاریاب‌های دیجیتال، معنی این است که محتوای موبایل و دسکتاپ باید یکی باشند.

با توجه به اینکه صفحات موبایل به عامل اصلی ایندکس موتور جستجوی گوگل تبدیل شده‌اند، وب‌مسترها، متخصصین سئو و دیجیتال‌مارکترها باید از این موضوع مطمئن شوند که سایتشان به درستی کدنویسی شده و روی موبایل درست کار می‌کند. بررسی نحوه ارائه محتوای صفحه شما در دستگاه‌های مختلف تلفن همراه، برای شناسایی مسائلی مثل سرعت و عملکرد که می‌تواند روی نرخ خروج از سایت شما تأثیر بسزایی بگذارد، حیاتی است.

اهمیت داده‌های ساختاریافته در سئو:

صفحه نتایج موتور جستجو، به ویژه از نظر جستجوهای اطلاعاتی، تحت سلطه داده‌های ساختاریافته (Structered Data) و طرح‌بندی (Schema) است: تکه‌هایی از اطلاعات که به گوگل کمک می‌کنند تا محتویات صفحه‌ی شما را به جای حدس زدن، درک کند.

داده‌های ساختاریافته اطلاعات متنی‌ای برای گوگل فراهم می‌کنند که به طبقه‌بندی صفحه‌ی شما کمک می‌کند؛ اگر اینکار درست انجام شود، رتبه‌ی صفحات سایت شما افزایش پیدا می‌کند.

در سال ۲۰۱۹، جامعه‌ی SEO به بررسی چگونگی بهینه‌سازی بیشتر این ویژگی که برای کسب و کارهای اینترنتی و صفحات وب تجاری ارزشمند است، ادامه می‌دهد. همانطور که ربکا گیل می‌گوید، استفاده‌ی درست از داده‌های ساختاریافته به گوگل نشان می‌دهد که شما که هستید، چه می‌کنید و چرا باید سایت شما در صفحه‌ی اول قرار بگیرد. این‌ها چند نوع از اطلاعاتی هستند که می‌توانید به داده‌های ساختاریافته اضافه کنید:

  • نام کسب و کار
  • اطلاعات تماس
  • امتیاز کل
  • محصولات و سرویس‌ها
  • مکان یا آدرس

در حالی که داده‌های ساختاری سایت شما را قادر می‌سازد که در نمودار دانش گوگل نمایش داده شود، تضمینی وجود ندارد که این اتفاق بیفتد. گوگل در مورد چگونگی پیاده‌سازی داده ساختار یافته بسیار دقیق و سختگیر است. این کار اگر به درستی انجام شود می‌تواند تأثیر شگفت‌انگیزی روی عملکرد SERP شما داشته باشد. اما اگر اطلاعات ارائه شده نادرست باشند، یا خیلی عمومی باشند و یا به طرز اشتباهی شکل گرفته باشند، گوگل اطلاعات ساختاریافته‌ی شما را به عنوان «فاقد شرایط» شناسایی خواهد کرد و این موضوع تأثیر منفی‌ای روی رتبه‌بندی سایت شما دارد.

اهمیت محتوا و قابلیت دسترسی سئو:

اگر اولویت گوگل، تجربه کاربر باشد، پس اهمیت بهینه‌سازی‌های On-Page غیر قابل چشم‌پوشی است. تراکم واژه‌های کلیدی دیگر مثل قبل مؤثر نیست. مخصوصا حالا که داده‌های ساختاریافته تأثیر بیشتری در جستجو دارند. با توجه به تلاش‌های گوگل برای فهمیدن معنای زبانی رشته‌ي کلمات، سبک نوشتاری و محتوایی هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

در سال ۲۰۱۹ توقع داریم که محتواهای با تصاویر، ویدیو و حتی موسیقی بیشتر ببینیم. گوگل به رضایت کاربر توجه دارد و مدیای درست یکی از راه‌های بهبود تعامل آنلاین است.

موضوعی که وجود دارد این است که حتی اگر مطالبتان به خوبی نوشته شده باشد، دسترسی به سایت می‌تواند بر چگونگی رتبه‌ی شما در SERP تاثیر بگذارد. فن سلتری از (Clique Studio) می‌گوید: «طبق سرشماری سال ۲۰۱۰، از هر پنج آمریکایی یک نفر معلولیت دارد؛ و از هر ده نفر یک نفر معلولیتی دارد که مستقیما روی استفاده‌ی او از کامپیوتر تأثیر می‌گذارد. یعنی ۵۶.۷ میلیون نفر! این‌ها بخش بزرگی از کاربران بالقوه ما هستند، و ما وظیفه اخلاقی داریم تا به همه افرادی که از تکنولوژی‌‌ای که تولید می‌کنیم استفاده می‌کنند کمک کنیم.»

در دسترس بودن سایت یعنی اینکه اگر سایتتان برای گروهی از مردم عملکرد بدی دارد، احتمال اینکه به مدت طولانی رتبه‌ی خوبی داشته باشد بسیار کم است.

با توجه به مسائلی که گفته شد انتظار داریم که CTR اورگانیک سایت‌ها در سال ۲۰۱۹ کمتر از قبل باشد. زیرا گوگل پیشنهادات درست‌تری را به کاربران ارائه می‌کند. 

محمدرضا مهدوی

محمدرضا مهدوی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا